Bouw manege ruiterclub R.S.V.G Zuid-Limburg

Door Cor van Leipzig nav het Jubileumboek 1978-2003.

In februari 1995 vonden de eerste oriënterende gesprekken plaats omtrent een eventuele vestiging van een manege op het terrein van de Paulus Stichting.

Na deze eerste gesprekken bleek in mei dat de Paulus Stichting medewerking zou willen verlenen aan deze plannen en dat er eveneens een globale instemmende reactie van de gemeente Sittard vernomen was. Enige tijd later werden onze plannen door de gemeente in een bestemmingsplan opgenomen.

Gedurende het jaar 1996 is veelvuldig gesproken over de juiste locatie op de terreinen van de Paulus Stichting. Met vier ingediende voorstellen ging de gemeente niet mee akkoord.

Het jaar 1997 was met betrekking tot de nieuwbouw een zeer turbulent jaar. Er waren grote meevallers maar ook grote tegenvallers, diverse mijlpalen werden bereikt. De totale financiering kwam rond, vergunningen werden verleend, alle aktes werden getekend en de start van de bouw werd gepland op 3 november 1997.

Op 20 augustus 1997 moesten we een grote tegenvaller incasseren. Middels een brief van de Raad van Bestuur kregen we te horen dat het bestuur van de Paulus Stichting was afgetreden. Dit betekende dat de bouw uitgesteld moest worden. Diverse gesprekken en de nodige correspondentie maakte ons al snel duidelijk dat de bouw in gevaar kwam.

December 1997 werd besloten om een raadsman in de hand te nemen om alsnog de bouw te kunnen redden. Dhr. E. Rutten, advocaat te Heerlen, was bereid om geheel belangeloos als raadsman te fungeren. Hem is het gelukt om de toestemming alsnog te verkrijgen. Aan het juridisch steekspel kwam een einde en we kregen een prachtige locatie waarop we al onze plannen konden verwezenlijken.

Op donderdag 19 maart 1998 vond de officiële grondoverdracht plaats in aanwezigheid van notaris Nelissen, bestuurders van de R.S.V.G en de Paulus Stichting.

Het jaar 1998 heeft in het teken gestaan van de bouw van de manege. De firma Huisman komt de bouw uitzetten en op 28 april wordt er begonnen met het graven van de funderingen. Tevens plaatst men een bouwkeet, en begint men met de aanleg van een bouwweg.

Op 8 mei zijn alle funderingen gestort en kunnen de profielen gesteld worden voor het opmetselen van de fundamenten. De vrijwilligers moeten behoorlijk afzien. Hand- en spandiensten moeten overal verricht worden. Bij het graven van sleuven, betonblokken slepen (vraag maar eens na bij Jan Rens), etc. Het weer werkte ook niet mee. Er was zo veel regen dat Lex iedere dag met de pomp van sleuf naar sleuf sleepte.

Op 11 juni 1998 begint de firma Huisman met het opzetten van de staalconstructie. Het bleef maar regenen zodat het terrein een grote modderpoel werd.

Eind juni is de staalconstructie klaar, de fundamenten opgemetseld en wordt er begonnen met de aanleg van de leidingen voor gas, water en verwarming. Hierna kan er begonnen worden met het metselen van de kantine, de stallen, de toiletten en de buitenmuren. In de bouwvakvakantie gaan we gewoon door. Het metselwerk schiet uit de grond bij temperaturen ver boven de dertig graden.

Gelukkig worden we goed voorzien van soep. Deze werd gemaakt door onze “Meester Soepmaker”. Er was altijd genoeg soep in de ketel, ongeacht het aantal mensen. We verdenken hem ervan dat de soep verdund werd, maar we konden het nooit bewijzen.

Op 1 augustus komt een flinke lading stro en hooi die in de half afgebouwde schuur wordt opgeslagen, maar we gaan gewoon door met verdere afbouw.

Op 27 september is er een open dag voor alle leden. Met veel waardering werd er rondgelopen om alles te bekijken wat de groep vrijwilligers, in combinatie met vaklieden, hebben gepresteerd.

Eind oktober is het metselwerk klaar. Nu kan er aan de afronding worden begonnen Schilderen, de aanleg van elektra, verwarming, de keuken, hoefslagmarkering enz enz. De werkploeg houd zich goed. Geen enkele afmelding, iedereen is altijd aanwezig. Het is niet altijd gemakkelijk. We zitten nu midden in de winter. Brrrrrrr, wat een kou!!!!!!!!

Zo worstelen we ons de winter door, de Johnies zetten samen met Wiel en Jan honderden straatbanden voor de wegen en parkeerplaatsen. Eens maar nooit meer, hé John?!

Graag hadden we wat hulp gehad maar jammer genoeg kwam er bijna niemand. Eindelijk is het zover. Op Koninginnedag 1999 begint de verhuizing. Op 1 mei komen de pony’s naar de manege. Wat ziet dat er mooi uit! Eindelijk is ons doel bereikt en we zijn maar wat trots.

Het absolute hoogtepunt van het jaar 1999 was ongetwijfeld de feestelijke opening op zondag 6 juni.

Na een de feestelijke intocht per koets werden de officiële openingshandelingen verricht. Er waren toespraken van onze voorzitter en Dhr. Schmitz, directeur van de Paulus Stichting.

Er werd een druk bezochte receptie gehouden. in en om de manege werden de bezoekers getrakteerd op diverse activiteiten. Het was een echte feestdag waar we nog lang aan zullen terugdenken.

Nu 4 jaar later ben ik nog steeds trots met een fijne groep mensen dit karwei te hebben geklaard, Martin, Math, John en John, Wiel, Jan, Lex, Ton, José, Norbert en Jef bedankt voor jullie hulp en vriendschap: jullie waren een ploeg om trots op te zijn.

Cor.